Om skolen

Om skolen

Ingrid Jespersens Gymnasieskole er en privatskole med både grundskole og gymnasium. Skolen, der ligger tæt på Trianglen på Nordre Frihavnsgade, er kendt for et højt fagligt niveau (se nøgletal) og for vores kreative profil. Undervisningen og dagligdagen er præget af skolens værdigrundlag.

Fra 0.-6. klasse er der to klasser på hver årgang, og i 7. klasse udvider vi til 5 klasser.

set fra gaden

Historie

Skolen blev grundlagt af Ingrid Jespersen i 1894. Den startede som en pigeskole og var blandt de første skoler i København, der tilbød piger en studentereksamen.

Ingrid Jespersen var en forgangskvinde, som ønskede at give unge kvinder en mulighed for at uddanne sig og dermed blive selvstændige og uafhængige. Hun oprettede blandt andet det første danske skolelaboratorium til fysik og kemi, og i en årrække havde skolen som den eneste pigeskole sløjd som eksamensfag. Hendes undervisning var præget af engagement, idérigdom og kærlighed til litteratur og kultur.

Meget har ændret sig siden slutningen af 1800-tallet – og skolen er i dag ikke længere kun forbeholdt piger. Men Ingrid Jespersens vision om at uddanne selvstændige unge verdensborgere gennem høj faglighed og fokus på kulturen ligger stadig i skolens DNA.